FLARM® er en prisbillig, aktiv og effektivt trafik og kollision varslingssystem til almindelig luftfart (GA) og fritidsflyvning.
Siden 2004 er mere end 25.000 FLARM® eller kompatible enheder blevet installeret i luftfartøjer på verdensplan. Disse enheder er ved mange hændelser været med til at undgå farlige situationer og øget ”situationsfornemmelse” (AirAwareness).
FLARM® er det eneste førende alternativ til de kommercielle dyre ACAS / TCAS-systemet:
viser nærliggende trafik, advarer visuelt og akustisk, ved luftfartøjer eller faste hindringer
ved intelligent bevægelses forudsigelse, generende alarmer og støtter situationsfornemmelse.
er integreret i over 50 kompatible produkter fra andre producenter (f.eks PNA med Moving -maps) via åben seriel port protokol
alle versioner har microSD-kort til nem up- og download, IGC-format flyvning optagelse og OLC-godkendelse
er baseret på prisvindende original FLARM design, godkendt af FAI, IGC / OSTIV og EASA (AMC Part 21, del-M)
mange produkter har diamant-niveau IGC-godkendelse med / uden motorstøj sensor (ENL)
typisk 4-8km radio rækkevidde, ...verificeret med online radio rækkevidde analyse rækkevidde> 10 km med eksterne antenner
ekstrem kraftfuld 16-kanals høj præcision uBlox LEA-GPS modul
forhindring database som dækker Italiensk, Schweizisk, østrigske, franske og tyske, (Skandinaviske kommer snart), med opdateringer (funktionalitet til kostpris)
bæredygtig og fuld kompatibilitet med bred vifte af FLARM®-licenserede produkter
opererer i en licensfri radio band, der ikke er baseret på transponder teknologi
lille størrelse og enkel installation (12V - 24VDC, 43mA)
PowerFLARM (Core)
LX FLARM MOBILE
LX FLARM COLOUR DISPLAY II
Fra FLARM tech
Hvorfor FLARM?
FLARM kan bidrage til at forhindre kollisioner.
På trods af VFR-princippet "see and avoid" sker der årligt omkring 20 kollisioner i General Aviation.
De fleste ombordværende overlever ikke kollisionen Air to Air - kollisioner den næstvigtigste årsag til ulykker med fatal resultat i svæveflyvning og sker normalt ved god sigtbarhed.
Transpondere vil ikke hjælpe svævefly for at undgå kollisioner.
Andre teknologier er designet til at opfylde den kommercielle luftfart behov. Lyset luftfart mangler en billig energibesparende lille størrelse system, der kan advare piloten tidligt nok og gerne, at støtte ham til at undgå kollisioner.
Hvordan virker FLARM?
FLARM® er baseret på GPS og radio
FLARM er blevet udviklet af svævefly piloter for svævefly piloter.
FLARM udsender den svævefly position ved hjælp af en radio-data forbindelse.
Når andre svævefly udstyret med FLARM eller et kompatibelt system, flyve i nærheden, vil enhederne vurdere fremtidige konflikter og advare piloten ved akustiske og optiske advarsler. Desuden advarer FLARM piloten hvis denne du nærmer sig en fast forhindring som et kabel eller en antenne. Dette virker ved en indlæst forhindringsdatabase (obstacle database)
Se video af FLARM simollering af ”Air2Air” kollision