SOTECC Canopy-Strobe flasher
Med sine seks røde LED'er er SOTECC Canopy Flasher, den ideelle kombination af synlighed og effektivitet.
…fordi hvert sekund tæller i et svævefly, især ved høje flyvningshastigheder under mørke skygader.
Der er allerede installeret i mere end 4500 svævefly.
SOTECC Canopy-flasher et gennemprøvet, pålideligt system for mere sikkerhed ved glidning og let at eftermontere.
Start den nye sæson sikkert med enestående synlighed og automatisk tilstand.
Der er ingen trafikpropper i luften som på en motorvej.
Ikke desto mindre, når vejret er godt, er der meget flytrafik under skyerne.
Det er ikke ualmindeligt, at svævefly og motorfly flyver tæt på hinanden. Afhængigt af højden, luftfugtighed og sollys kan flyene ses bedre eller dårligere i horisonten.
For at sikre, at der ikke opstår farlige situationer har har Sptecc udviklet udstyret til svævefly med såkaldte "hood-Flasher". Systemet har til funktion at højne “Awareness”.
Dette er et LED-FLASH, der er fastgjort til hætten foran piloten og udsender rødt lys i flyveretningen.
Blitzlyset gør det nemmere og tidligere at opdage fly i luften. Disse Canopy Flasher er dog kun en del af kollisions-advarselssystemet i et fly.
FLARM og Sotecc Flashere.
Man har allerede FLARM i de fleste svævefly i dag.
FLARM er en GPS-enhed med et radio-modul på størrelse med en cigaretpakke, der kommunikerer med andre fly i luften, som har samme modul.
FLARM viser oplysninger som præsenteres for piloten i et visuelt format og giver information om, hvor og i hvilken højde andre fly befinder sig. Dette fordre installation af en Sotecc-Connectbox+
- Hvis to fly kommer for tæt på hinanden, advares piloten også akustisk, og hvis Canopy-Flasheren er koblet med Canopy-Flasheren øger Sotecc Strobe-frekvensen for at advare piloten om det modkørende fly.
- En anden fordel ved at koble FLARM med canopy-flasheren er at canopy-flasheren, først starter når FLARM enheden indikerer at flyet er startet ved en foruddefineret hastighed, normalt 37 km/t.
- Og at Flasheren stopper med at blinke når FLARM melder ”Ingen trafik”, men Genstarter med at blinke når flyet påbegynder indflyvning til landing, eller ”opdager andet trafik” indenfor FLARM’s observationszone.
- Fordelen ved at Canopy-Flasheren er tilkoblet FLARM og kun er aktiveret i luften, og når FLARM indiceret anden trafik, er at man spare på flyets Batter-kapacitet.