Covers Flybatteri Grnd-Hand Svavefly FLARM KANARIDA VHF Transponders Antenner Oudie UL Om...

EGENSEVEJ25, 2770 KASTRUP.

Søg på www.eb-avionics.dk

CopyRight© +45 28 12 06 07/+45 33 22 22 99 Alle priser er vejledende udsalgspriser (RRP) m. 25% moms

postdk@eb-avionics.dk CVR-no: DK 40 80 58 34

EB-AVIONICS

Til TOP

           ADS-B               Kortfattet             Nytteværdi                   Teknologi                       Tekniske Termer


ADS-B kort

ADS-B står for "Automatic Dependent Surveillance - Broadcast" og er et flyve kontrol system.

Det bruges til at vise flybevægelser i luftrummet.

Standarden er relativt ung og har kun eksisteret siden 2005.

I USA har den været obligatorisk for alle luftrumsbrugere siden 2020.

I Europa har ADS-B været obligatorisk siden 7. december 2020 for store fly med en startvægt på 5,7 tons eller mere eller en krydsfart på mere end 250 KTAS i rutefart.

Mens traditionel  radar sporer fly ved at reflektere transmitterede radarbølger, transmitterer ADS-B aktivt flypositionsdata til det omgivende miljø.

Transponderne udregner selvstændigt deres egen position ved hjælp af navigations satellitter og sender disse data til luftrummet i standardiseret form via 1090 MHz-frekvensen.

Signalerne kan høres op til 370 km væk - i højere højder endnu længere.

ADS-B

De fleste transponere tillader idag ADS-Out, såfremt der er tilgang til en GPS-kilde, ring til EB-Avionics for rådgivning

ADS-B er et system der tillader dig at sende positionsdata af eget fly til det omgivne luftrum og/eller at modtage samme signaler fra andre fly i området. Dette skaber en meget omfattende overblik over den aktuelle trafiksituation. Du kan se, hvad controlleren ser på jorden på sin radarskærm, direkte i flyet.

Fordelen ved ADS-B ligger i de meget lave omkostninger. Eksisterende installerede systemer som Mode S-transpondere er et af de vigtigste og langt de dyreste komponenter i ADS-B, som allerede er tilgængelig i mange fly. Der er allerede mange systemer, som kan bruge ADS-B-signaler.  

Hvad som plejede at var tilgængelig for en utroligt dyrt radarstationer er nu nemt tilgængeligt for alle: ADS-B tilbyder alle brugere mulighed for præcis at se de samme informationer på jorden og i luften.


Nytte værdi  

Først og fremmest de lavere omkostninger ved standarden end radarovervågning. Udviklingen af ​​elektronik gør det muligt, at enhederne er små, og software kan gøre en god del af arbejdet. Dette gør det muligt at holde omkostningerne meget lave.

ADS-B er nu standard på mange moderne fly, og ikke kun på grund af lovmæssige krav. I kombination med integration af andre standarder kan man derfor få et rigtig godt overblik.

Ved at give hver enkelt deltager mulighed for at registrere data fra omgivelserne, kan standarden bidrage til øget sikkerhed og mulig kollisionsundgåelse.

Formidlingen er langt fremme, ikke mindst på grund af lovkrav. ADS-B har været obligatorisk for trafikanter i USA siden 2020 og i EU siden december 2020, afhængigt af flystørrelse og hastighed. Dette system bruges for eksempel i områder med lange afstande, såsom Australien og Alaska, hvor traditionel radarovervågning ikke er mulig over et stort område på grund af de lange afstande, der er tale om.

Det, der før var reserveret til uhyre dyre radarstationer, er i dag inden for rækkevidde for alle: ADS-B giver alle deltagere mulighed for at vide live og meget præcist, hvor alle andre deltagere befinder sig, på jorden og i luften.        

Eksempelvis kan data og statistik vises grafisk, og det er muligt at få et overblik over trafikbevægelserne. Alle interesserede har således mulighed for at se, hvad flyveledere på jorden eller andre flyvedeltagere ser på deres radarskærme.

Teknologi

ADS-B anvendes i mange fly i dag. Dette gør det, meget nemt og billigt at udstyre et fly med ADS-B.

ADS-B i flyet er altid baseret på to ting: Transmission af ADS-B-position data (ADS-B-out) og modtage og vise ADS-B-positions data fra andre fly.

Afsendelse og modtagelse er uafhængig af hinanden. Man kan for eksempel med et fly med ADS-B data der modtages (fx kollision detektorer) eller kun ADS-B-data, samtidigt udsende eller også modtage.

For at sende og modtage ADS-B-signaler kan flere radioteknologier anvendes.

De fleste lande, herunder alle europæiske lande, har nu fuldt ud aftale indførelsen af ADS-B-1090ES. 1: ADS-B 1090 ES: ADS-B fra Mode-S transpondere, ADS-B på 1.090 MHz-modtager

2: VDL Mode 4: ADS-B ud og ADS-B i VHF luftfart bandet Radio Data beregnet flytransmision.

3: UAT (Universal Access Transceiver): ADS-B ud og ADS-B via UAT transceiver.

På grund af den udbredte implementeringen af Mode S-transpondere i mange dele af Europa, er grundstenen for brug af ADS-B er 1090ES ADS-B-teknologi allerede i brug.

Mange af Mode-S transpondere kan allerede overføre ADS-B-data.

Hvis du vil sende dine data med ADS-B via en Mode-S transponder er det nødvendigt, at give disse et GPS-signal, som fortæller transponderes aktuelle position. Du kan gøre dette ved hjælp af eksisterende GPS-modtager. Prisbillige ADS-B-modtagere er allerede tilgængelige.

Tekniske termer

Den fly elektronike verden består af mange forkortelser og fagudtryk ofte forvirre lægmand. Følgende er centrale begreber relateret til ADS-B er tydeligt forklaret.

ADS-B:

Betyder: "Automatic Dependent Surveillance Broadcast", som betyder "Automatisk uafhængig overvågning."

ADS-B 1090ES:

... er en af flere trådløse teknologier, der er tilgængelige for brug af ADS-B som er til rådighed.

Data bliver sendt på en Frequentz af 1090MHz (transponder frekvens).

"ES":

Står for "Udvidet Squitter".

Det betyder, at der udsendes regelmæssige transmissioner (uanset forespørgseler), såkaldte "squitter", hvis data er udvidet med mange nyttige informationer, i en fast format (protokol).

INMIT ADS-B:

... er i modtagelsen af ADS-B-signaler. Dette sker gennem enheder, der kan modtage ADS-B, fx moderne Kollisions varling systemer.

OUTAD B-B

er afsendelse af ADS-B-signaler, fx v.h.a. en Mode-S transponder.