Hvert år bliver omkring 40 fly involveret i en mid-air kollision. Halvdelen af disse er med dødelig udgang. De fleste af disse ulykker sker i god sigtbarhed og dagslys.
FLARM giver en overkommelige, aktiv, og letforståelig trafik vurdering og kollisions advarsel system til bemandede og ubemandede fly. Over 30.000 bemandede fly og mange UAV'er er allerede udstyret med FLARM og antallet er hastigt stigende.
Forskning- og ulykke statistikker har vist, at på trods af VFR-princippet om ”at se og undgå”, er det ofte umuligt at se andre fly før det er for sent.
Dette gælder ikke kun, når andre fly kommer fra en sådan retning, at ens eget fly blokere for udsynet. Den menneskelige visuelle faktor, er ikke i stand til pålideligt, at detektere objekter på kollisionskurs, da de er på et fast punkt i synsfeltet. Flere andre fysiologiske og psykologiske faktorer yderligere mindske chancen for at se den andre fly i tide.
Et økonomisk uoverkommeligt, Kollision varsling system til General Aviation, svævefly, UL- og UAV.
Hvordan virker FLARM?
Flarm består af 3 meget nøjagtige komponenter:
- en GPS-modtager,
- to særskilte FLARM- sender/modtager 868MHz
- kalibreret tryktransduser
FLARM fungerer ved at beregne og udsende sin egen kommende flyveretning, og kommende bevægelse flyvning til nærliggende fly. Samtidig, modtager systemet fremberegnede flyve kurser fra omgivende trafik.
En advanceret algoritme beregner al flytrafik og beregner beregner en kollisionsrisiko for hvert luftfartøj, baseret på en integreret risikomodel. Når risko for kollision er umiddelbart forestående, bliver begge piloterne advaret med den relative position af det andet luftfartøj, der gør det muligt både at undgå en kollision.
Alle FLARM enheder finder sin position og højde, med en følsom GNSS modtager.
Baseret på hastighed, acceleration, spor, venderadius, vind og andre parametre, beregnes en præcis projiceret flight-path. Denne flight-path, sammen med yderligere oplysninger, såsom en entydig identifikator, er kodet, før de udsendes over en krypteret radiokanal.