Repaint
Grundet Sportines mange årige erfaring med at designe og producerer høj kvalitet svævefly er Sportine også
specialiserede i omlarkering af fly bygget af Kompositter: svævefly, motorsvævefly, andre kompositbyggede fly.
En perfekt overflade beskytter flyets struktur mod ydre påvirkninger og er dermed med til at forlænge dets levetid.
På grund af vejrforholdene, ældning og materiale egenskaber begynder malingen over tid at revne. Derfor er overfladen ikke længere godt beskyttet og skal efterbehandles for at forhindre strukturelle skader.
Hele repaint-jobbet aftales med Sportine's danske repræsentant EB-Avionics.
EB-Avionics kan også arrangerer transport af flyet hele vejen fra flyets hjemme adresse til malerværkstedet og tilbage til ejeren.
Et repaint job planlægges normalt i starten af sæsonen, og kan som oftes udføres i den efterfølgende vinter.
Kontakt EB-Avionics for nærmerer info.
Refinish procedure:
- Vejning af flydelene før repaint-job begyndes
- Afmontering og rengøring af flydele; beskyttes mod vand og støv
- Afslibning af den gamle belægning, gennemgang af overfladens tilstand (fotos), overfladeinspektion (kontrolant)
- Strukturelle reparationer efter behov
- Forberedelser til maling og spraymaling
- Vådslibning med fint sandpapir, polering, rengøring
- Udskrivning og maling af eventuelle yderligere markeringer
- Smøring, montering og tætning af hullerne foran styrefladerne
- Vejning, præcis slutinspektion og målinger af det samlede fly
- Udstedelse af dokumentation om det udførte arbejde, testflyvning
Alle processer dokumenteres fotografisk.
Vi bruger polyurethan (PU) maling:
PU-belægninger er elastiske, derfor reducerer de muligheden for revner på grund af mekaniske belastninger og temperaturbelastninger.
De forhindrer fugt og snavs i at trænge ind i strukturen.
De er meget modstandsdygtige over for kemikalier.
De er meget modstandsdygtige over for ultraviolet stråling (derfor bliver de ikke matte, der er mindre gulning, ingen større farveafvigelser i tilfælde af efterfølgende reparationer).
Det kræver mindre vedligeholdelse.
Reparationer er enkle.
Der gives 2 års garanti på lakering af overfladen med PU lak.
Hvis kunden ønsker det kan flyets overflade også males med T35 polyestermaling. I dette tilfælde er garantiperioden 1 år.
Påføring af registrering og andre markeringer
Efter lakering, males registrering- og konkurrence-bogstaver i overensstemmelse med reglerne og kundens ønsker.
Forskellige metoder er mulige:
- Bemaling med PU-lak
- Skærmprint, det er muligt at få lavet egen design af stafferinger eller tegninger.
- Registrering- og konkurrence-bogstaver kan også påsættes med Selvklæbende mærkater
Renovering af cockpittet:
De fleste får også foretage renovering af cockpittet, når flyet er til heloplarkering. Det er også muligt at få sæder og puder renoveret.
Flyet kan også leveres med udført vinteroverhaling (Ready to Fly) i flg. flyets vedligeholds manual, så når flyet kommer tilbage er det klar til start på en ny sæson.