EGENSEVEJ25, 2770 KASTRUP.
CopyRight© +45 28 12 06 07/+45 33 22 22 99 Alle priser er vejledende udsalgspriser (RRP) m. 25% moms
Fly-kontrolsystem for fremtiden for alle fly: ADS-B
- ADS-B kortfattet
- ADS-B er et system der tillader dig at sende positionsdata af eget fly til det omgivne lufthav og / eller at modtage samme signaler fra andre fly i området. Dette skaber en meget omfattende overblik over den aktuelle trafiksituation. Du kan se, hvad controlleren ser på jorden på sin radarskærm, direkte i flyet.
- Fordelen ved ADS-B ligger i de meget lave omkostninger. Eksisterende installerede systemer som Mode S-transpondere er et af de vigtigste og langt de dyreste komponenter i ADS-B, som allerede er tilgængelig i mange fly. Der er allerede mange systemer, som kan bruge ADS-B-signaler.
- Hvad som plejede at var tilgængelig for en utroligt dyrt radarstationer er nu nemt tilgængeligt for alle: ADS-B tilbyder alle brugere mulighed for præcis at se de samme informationer på jorden og i luften.
- Teknologi
- ADS-B anvendes i mange fly i dag. Dette gør det, meget nemt og billigt at udstyre et fly med ADS-B.
- ADS-B i flyet er altid baseret på to ting: Transmission af ADS-B-position data (ADS-B-out) og modtage og vise ADS-B-positions data fra andre fly.
- Afsendelse og modtagelse er uafhængig af hinanden. Man kan for eksempel med et fly med ADS-B data der modtages (fx kollision detektorer) eller kun ADS-B-data, samtidigt udsende eller også modtage.
- For at sende og modtage ADS-B-signaler kan flere radioteknologier anvendes.
- De fleste lande, herunder alle europæiske lande, har nu fuldt ud aftale indførelsen af ADS-B-1090ES. 1: ADS-B 1090 ES: ADS-B fra Mode-S transpondere, ADS-B på 1.090 MHz-modtager
- 2: VDL Mode 4: ADS-B ud og ADS-B i VHF luftfart bandet Radio Data beregnet flytransmision.
- 3: UAT (Universal Access Transceiver): ADS-B ud og ADS-B via UAT transceiver.
- På grund af den udbredte implementeringen af Mode S-transpondere i mange dele af Europa, er grundstenen for brug af ADS-B er 1090ES ADS-B-teknologi allerede i brug.
- Mange af Mode-S transpondere kan allerede overføre ADS-B-data.
- Hvis du vil sende dine data med ADS-B via en Mode-S transponder er det nødvendigt, at give disse et GPS-signal, som fortæller transponderes aktuelle position. Du kan gøre dette ved hjælp af eksisterende GPS-modtager. Prisbillige ADS-B-modtagere er allerede tilgængelige.
- Tekniske termer
- Den fly elektronike verden består af mange forkortelser og fagudtryk ofte forvirre lægmand. Følgende er centrale begreber relateret til ADS-B er tydeligt forklaret.
- ADS-B:
- Betyder: "Automatic Dependent Surveillance Broadcast", som betyder "Automatisk uafhængig overvågning."
- ADS-B 1090ES:
- ... er en af flere trådløse teknologier, der er tilgængelige for brug af ADS-B som er til rådighed.
- Data bliver sendt på en Frequentz af 1090MHz (transponder frekvens).
- "ES"
- Står for "Udvidet Squitter". Det betyder, at der udsendes regelmæssige transmissioner (uanset forespørgseler), såkaldte "squitter", hvis data er udvidet med mane nyttige informationer, i en fast format (protokol).
- INMIT ADS-B
- ... er i modtagelsen af ADS-B-signaler. Dette sker gennem enheder, der kan modtage ADS-B, fx moderne Kollisions varling systemer.
- OUTAD B-B
- er afsendelse af ADS-B-signaler, fx v.h.a. en Mode-S transponder.

- Nytte værdi
- ADS-B giver sikkerhed.
- Der er mange fordele ved at anvende ADS-B.
- Den største fordel ved at bruge ADS-B, er den kan give ”Trafik Oversigt” skærmen. Piloten kan se hvor de andre fly er, og kan undgå kollisioner. Imens andre trafikanter bliver gjort opmærksom på ens egen position.
- Kollisioner, især i almenflyvning, en meget almindelig årsag til ulykker. Desværre, er det som oftest fatale sammenstød.
- ADS-B-systemer hjælper til effektivt, at undgå kollisioner og risici på et tidligt tidspunkt.
- Der er allerede flere ”Collision Warning”-systemer på markedet, som kan anvende ADS-B-data, fx. PowerFLARM, en anden er ”TRX”, samt udstyr fra Garrecht og GTS800 fra Garmin.
- Udover Collision Warning giver et datanetværk mellem luftfartøjer ADS-B, så mange andre nyttige funktioner. For eksempel. Kontrol af flyverouter fra jorden (sporing) eller modtagelse af jordbaserede infrastruktur-baseret trafikinformation (TIS). Også nøjagtig anmodning til CTR, såsom banelys systemer, som endda allerede er i brug.
