CopyRight© EB-Avionics Tlf:+45 33 22 22 99  -Alle priser er vejledende udsalgspriser RRP.

postdk@eb-avionics.dk

CVR-no: DK 55 55 19 52

AMAGER LANDEVEJ 119, 2770 KASTRUP.

EB-Avionics,
Home SVAVEFLY AntiColl-LED FLARM VHF 8.33 Transponder Oudie LX Faldskarme Tilbehor UL-
Om os

LEVERANDØR AF UDSTYR TIL SVÆVEFLY, UL OG G.A.

Søg på www.eb-avionics.dk





Fly-kontrolsystem for fremtiden for alle fly! ADS-B

ADS-B kortfattet

ADS-B er et system der tillader dig at sende positionsdata af eget fly til det omgivne lufthav og / eller at modtage samme signaler fra andre fly i området. Dette skaber en meget omfattende overblik over den aktuelle trafiksituation. Du kan se, hvad controlleren ser på jorden på sin radarskærm, direkte i flyet.

Fordelen ved ADS-B ligger i de meget lave omkostninger. Eksisterende installerede systemer som Mode S-transpondere er et af de vigtigste og langt de dyreste komponenter i ADS-B, som allerede er tilgængelig i mange fly. Der er allerede mange systemer, som kan bruge ADS-B-signaler.  

Hvad som plejede at var tilgængelig for en utroligt dyrt radarstationer er nu nemt tilgængeligt for alle: ADS-B tilbyder alle brugere mulighed for præcis at se de samme informationer på jorden og i luften.

Teknologi

ADS-B anvendes i mange fly i dag. Dette gør det, meget nemt og billigt at udstyre et fly med ADS-B.

ADS-B i flyet er altid baseret på to ting: Transmission af ADS-B-position data (ADS-B-out) og modtage og vise ADS-B-positions data fra andre fly.

Afsendelse og modtagelse er uafhængig af hinanden. Man kan for eksempel med et fly med ADS-B data der modtages (fx kollision detektorer) eller kun ADS-B-data, samtidigt udsende eller også modtage.

For at sende og modtage ADS-B-signaler kan flere radioteknologier anvendes.

De fleste lande, herunder alle europæiske lande, har nu fuldt ud aftale indførelsen af ADS-B-1090ES. 1: ADS-B 1090 ES: ADS-B fra Mode-S transpondere, ADS-B på 1.090 MHz-modtager

2: VDL Mode 4: ADS-B ud og ADS-B i VHF luftfart bandet Radio Data beregnet flytransmision.

3: UAT (Universal Access Transceiver): ADS-B ud og ADS-B via UAT transceiver.

På grund af den udbredte implementeringen af Mode S-transpondere i mange dele af Europa, er grundstenen for brug af ADS-B er 1090ES ADS-B-teknologi allerede i brug.

Mange af Mode-S transpondere kan allerede overføre ADS-B-data.

Hvis du vil sende dine data med ADS-B via en Mode-S transponder er det nødvendigt, at give disse et GPS-signal, som fortæller transponderes aktuelle position. Du kan gøre dette ved hjælp af eksisterende GPS-modtager. Prisbillige ADS-B-modtagere er allerede tilgængelige.  

Tekniske termer

Den fly elektronike verden består af mange forkortelser og fagudtryk ofte forvirre lægmand. Følgende er centrale begreber relateret til ADS-B er tydeligt forklaret.

ADS-B:

Betyder: "Automatic Dependent Surveillance Broadcast", som betyder "Automatisk uafhængig overvågning."

ADS-B 1090ES:

... er en af flere trådløse teknologier, der er tilgængelige for brug af ADS-B som er til rådighed.

Data bliver sendt på en Frequentz af 1090MHz (transponder frekvens).

"ES"

Står for "Udvidet Squitter". Det betyder, at der udsendes regelmæssige transmissioner (uanset forespørgseler), såkaldte "squitter", hvis data er udvidet med mane nyttige informationer, i en fast format (protokol).

INMIT ADS-B

... er i modtagelsen af ADS-B-signaler. Dette sker gennem enheder, der kan modtage ADS-B, fx moderne Kollisions varling systemer.

OUTAD B-B

er afsendelse af ADS-B-signaler, fx v.h.a. en Mode-S transponder.  

adsb.jpg Til TOP

Nytte værdi

ADS-B giver sikkerhed.

Der er mange fordele ved at anvende ADS-B.

Den største fordel ved at bruge ADS-B, er den kan give ”Trafik Oversigt” skærmen. Piloten kan se hvor de andre fly er, og kan undgå kollisioner. Imens andre trafikanter bliver gjort opmærksom på ens egen position.

Kollisioner, især i almenflyvning, en meget almindelig årsag til ulykker. Desværre, er det som oftest fatale sammenstød.

ADS-B-systemer hjælper til effektivt, at undgå kollisioner og risici på et tidligt tidspunkt.

Der er allerede flere ”Collision Warning”-systemer på markedet, som kan anvende ADS-B-data, fx. PowerFLARM, en anden er ”TRX”, samt udstyr fra Garrecht og GTS800 fra Garmin.

Udover Collision Warning giver et datanetværk mellem luftfartøjer ADS-B, så mange andre nyttige funktioner. For eksempel. Kontrol af flyverouter fra jorden (sporing) eller modtagelse af jordbaserede infrastruktur-baseret trafikinformation (TIS). Også nøjagtig anmodning til CTR, såsom banelys systemer, som endda allerede er i brug.