CopyRight© EB-Avionics Tlf:+45 33 22 22 99  -Alle priser er vejledende udsalgspriser RRP.

postdk@eb-avionics.dk

CVR-no: DK 55 55 19 52

AMAGER LANDEVEJ 119, 2770 KASTRUP.

EB-Avionics,
Home SVAVEFLY AntiColl-LED FLARM VHF 8.33 Transponder Oudie LX Faldskarme Tilbehor UL-
Om os

LEVERANDØR AF UDSTYR TIL SVÆVEFLY, UL OG G.A.

Søg på www.eb-avionics.dk

Active Noise Reduction control

Aktiv støjdæmpning (ANC), også benævnt ”støjdæmpning eller aktiv støjreduktion ( ANR ), er en metode til reduktion af uønsket lyd ved at tilsætte af en anden lyd specielt dannet til at udligne første lyd.

             Lyd er en trykbølge, som består af vekslende perioder med kompression og dekompression. En støj-annullering højttaler udsender en lydbølge med samme amplitude, men med omvendt fase (også kendt som modfase) til den oprindelige lyd. Bølgerne kombineres til dannelse af en ny bølge, i en proces kaldet interferens, og effektivt udligner hinanden - en effekt, som kaldes destruktiv interferens.

Moderne aktiv støj kontrol opnås generelt ved anvendelse af analoge kredsløb eller digital signalbehandling. Adaptive algoritmer er designet til at analysere bølgeformen af ​​baggrunden fonetiske eller nonaural støj, så baseret på den specifikke algoritme frembringe et signal, der enten vil faseskift eller invertere polariteten af ​​det oprindelige signal. Denne omvendte signal (i modfase) derpå forstærkes og en transducer skaber en lydbølge direkte proportional med amplituden af ​​den oprindelige bølgeform, hvilket skaber destruktiv interferens. Dette reducerer effektivt mængden af ​​det kan opfattes støj.


En støj-annullering højttaler kan placeres sammen med lydkilden skal dæmpes. I dette tilfælde skal den have samme lydefekt niveau som kilden til den uønskede lyd. Alternativt kan transduceren udsender annullering signal være placeret ved det sted, hvor lyd dæmpning er ønsket (f.eks brugerens øre). Det kræver en meget lavere effekt niveau for aflysning, men er effektiv kun for en enkelt bruger. Støj annullering på andre steder er vanskeligere, da de tredimensionale bølge fronter af uønsket lyd og annullering signal kunne matche og skabe vekslende zoner konstruktiv og destruktiv interferens, hvilket reducerer støj i nogle pletter, mens en fordobling støj i andre. I små lukkede rum (f.eks kabinen i en bil) global støjreduktion kan opnås via flere højttalere og feedback-mikrofoner og måling af de modale reaktioner kabinettet.