CopyRight© EB-Avionics Tlf:+45 33 22 22 99  -Alle priser er vejledende udsalgspriser RRP.

postdk@eb-avionics.dk

CVR-no: DK 55 55 19 52

AMAGER LANDEVEJ 119, 2770 KASTRUP.

EB-Avionics,
Home SVAVEFLY AntiColl-LED FLARM VHF 8.33 Transponder Oudie LX Faldskarme Tilbehor UL-
Om os

LEVERANDØR AF UDSTYR TIL SVÆVEFLY, UL OG G.A.

Søg på www.eb-avionics.dk

7. Hvor svært er PowerFLARM at installere?

PowerFLARM er temmelig lille.

Ofte kan simpelthen fastgører PowerFLARM ovenpå instrumentpanelets cover med velcroed til.

PowerFLARM kan også leveres som en "kasse" med FLARM Displays og eksterne antenner, denne er mere velegnet til permanent installation i et svævefly.

Butterfly FLARM Displays er den samme størrelse, som er integreret i PowerFLARM og man monteres eksternt eller i standard 57mm panel-hul.

Hvis du har en IGC-logger, der bruger IGC tilslutning (stort tele-stik), kan du sætte PowerFLARM til flyets 12v.

Power-FLARM integrerer både GPS og radio og antenner. Disse kræver korrekt installation til at fungere som forventet, især så GPS og radio antenner ikke er afskærmet af kulfiber eller metal.

6. Hvor kan jeg købe en PowerFLARM, og hvor meget koster den?

EB-Avionics er auto. Leverandør, og yder service for FLARM Technology GmbH i Switzerland.


 

5. Kan PowerFLARM kommunikerer med min PDA enhed?

PowerFLARM har ligesom alle FLARM produkter en NMEA-output, der omfatter al trafikinformation og kollision advarsler (samt grundlæggende GPS).

De fleste nuværende flyve-computere (PNA) og PDA software er programeret til at indlæse og vise FLARM oplysninger, herunder ILEC SN10, ClearNav osv.

Man kan også deklarer opgaver i FLARM IGC-logger enheder.

4. Kan jeg bruge PowerFLARM i nationale og internationale konkurrencer?

Ja. PowerFLARM er godkendt med en IGCgodkendt logger, som gør det muligt at registrerer alle flyvninger op til diamant diplomer. (Husk at bestil aktivering)


3. Er PowerFLARM’s logger IGC-godkendt?

Ja, PowerFLARM har en IGC-godkendt logger, godkendt til og med de tre diamant-diplomer

.. Klik her for at læse flere detaljer ...

PowerFLARM, kan bestilles med (eller senere, efter behov):


2. Hvad er PowerFLARM?

PowerFLARM er den nye enhed, fra den Sweiziske FLARM inc.

PowerFLARM kom på markedet i april 2011 og der er idag ”Minor Change Approvals for PowerFLARM” til de fleste
typegodkendte svæve-og GA-fly.

PowerFLARM kombinerer FLARM Antikollisions-system med en 1090-ADS-B-modtager (modtager grundlæggende 1090 transponder
signaler, 1090-ES ADS-B-transmissioner, og 1090-TIS-B).

PowerFLARM yder n omfattende antikollisions varsler  som anvender svævefly karakteristika til at beregne advarsler før potentielle sammenstød også med mange ikke-FLARM udstyret fly. Klik for at læse mere ...

8. Hvad er en ADS-B-1090 receiver?

En ADS-B-modtager lytter til trafikinformation.

PowerFLARM har 1090 Mhz, ADS-B-modtager og afkoder 1090 MHz transponder svar (herunder Mode-A/C, Mode-S og Mode-S med Extended Squitter), ADS-B trafik genudsendt beskeder, og TIS-B trafikinformation udsendelser.

Læs om ADS-B her ...

9. Hvad er ”Stealth-tilstand”?

Stealth-tilstand reducerer din synlighed for andre svævefly trafik-skærme, og reducerer antallet af svævefly, du kan se.

Det viser stadig nogen svævefly, der udgør Air2Air-kollisions fare, og andre svævefly i en 45 graders kegle fremad og omkring en radius 2 km, men viser ikke climbingfare.

Stealth-tilstand løser nogle contest piloternes bekymring over, at de ikke ønsker andre piloter kan følge dem.

Hvis du ikke vil have folk se dig, er prisen er at du ikke kan se dem enten.

Stealth-tilstand kan aktiveres, deaktiveres via konfigurationsfiler, nogle enheder, og fra andre enheder tilsluttet en FLARM (PDA, flyvning computere).

Trods Stealth-tilstand bliver der logget i IGC-gloggen.

Stealth-tilstand ikke er anbefalet af FLARM Technologies, da det reducerer ”Situationsfornemmelse”.

10. Hvad er Konkurrence-tilstand?

Konkurrence-tilstand reducerer følsomheden af FLARM kollisionsadvarsel.

Når man reducerer falske alarmer, mens du flyver i meget højt FLARM belastning, kræver det hurtigere reaktion fra piloten i tilfælde af en alarm.

11. Hvordan ”trafik”, som vises i svævefly vil påvirke konkurrencen og konkurrence regler?

At kunne se andre svævefly på en trafik-display gør en potentielt en forskel i konkurrencen. Enhver enhed, der viser dig at der er et svævefly halv mil forude, som du måske kollidere med, viser dig også at der er et svævefly halv mil forude, hvis termiske du måske kunne have fordel af.

"Stealth mode" er udviklet, som svar til folk som ville bruge FLARM-displays til at følge diplom-flyvning. Erfaring synes imidlertid at bevise, at FLARM er ikke så brugbar, som frygtet i denne forbindelse og fordelene ved at undgå kollisioner er højere, end ulempen ved at lave en lille konkurrencefordel.

For eksempel, havde WGC havde en regel der kræver stealth-mode det var helt umuligt at håndhæve og de fleste piloter flyver med med stealth-mode deaktiveret.

Også at kunne lovgive imod anti-collision enheder, eller lovgive mod reduceret ydeevne af anti-kollision enheder, kan have store retslige konsekvenser i tilfælde af en ulykke. For mere information se FLARM i konkurrencer.

Sammenfattende i internationale konkurrencer er FLARM tilladt - ja ikke bare tilladt men mange steder direkte mandatory at anvende for deltagerne, og anvendelsen af Stealth-mode er overladt til de lokale arrangører og myndigheder at beslutte. Det betyder stort set at det ikke påkræves idag.

FLARM er idag stadig i en gråzone, da det stadig ikke er godkendt, rent lovgivningsmæssigt, men rent anvendelsensmæssigt, bliver det mere og mere anvendt. I samme gråzoneTransponder detektorer (ligesom Zaon PSA) og andre anti-collision systemer er i samme gråzone.

Vi mener, at Konkurranceudvalgene bør afklare dette og officielt tillade/kræve anti-collision systemer. DCAA har endnu ikke taget stilling spørgsmålet om FLARM, endsige Stealth-mode.

12. Jeg har hørt FLARM er obligatorisk i nogle områder?

FLARM Technologies har udtalt:
Grundlæggerne af FLARM foretrækker at holde indførelsen af FLARM-systemer frivillig: Luftfart hæmmes af alt for mange regler som piloter skal forholde sig til for at anvende luft-rummet.

Uanset hvad har de sikkerhedsmæssige fordele er ved FLARM, er det så overbevisende, at FLARM er obligatorisk:

- I alle svævefly i Frankrig siden 2012

- I alle GFA (Gliding Federation of Australia) har FLARM været et krav i ALLE konkurrencer siden 2007.

I dag er der installeret i alle svævefly hele Østrig,Tyskland og Schweiz i næsten 100% af den aktive fly flåde

13. Hvem fremstiller FLARM® og PowerFLARM®?

FLARM® ”Classic” - ”den originale FLARM” blev fremstillet og software udviklet af FLARM Technology, som ligger i Schweiz.

FLARM® ”Classic” produceres ikke mere, men der er stadig enkelte forhandlere som er leveringsdygtige i FLARM® ”Classic” enheder.

Teknologien er også godkendt til 3. parter (Product link), bla.,:

Mere end 9.500 udstyr fremstillet FLARM® plus over 7.500 enheder, der er fremstillet af godkendte 3. parter er i brug i mange lande og kontinenter.

Der er FLARM forhandlere i de fleste lande, hvor FLARM er meget udbredt.

PowerFLARM er et fælles projekt af FLARM Teknologi og Butterfly Aviation.

14. Er en transponder nødvendig for at kunne anvende PowerFLARM i mit fly?

Nej, PowerFLARM kræver ikke at dit svævefly skal være udstyret med transponder.

Svævefly-til-svævefly undgå kollisioner håndteres bedst med FLARM-til-FLARM kollisionsforebyggende teknologi, som er overlegen i forhold til transponderens genererede oplysninger til brug for PowerFLARM.

Naturligvis kan PowerFLARM ikke yder nogen kollisionsforebyggende oplysninger til GA fly, da de fleste GA-fly ikke er udrustet med FLARM teknologi. Det er dog begyndt at finde anvendelse, i nogle GA-fly.

15. Kan jeg have få en transponder i min fly og vil den forstyrre min PowerFLARM?

Ja, selvfølgelig kan du have en transponder, og NEJ den vil ikke forstyrre PowerFLARM.

16. Hvad med softwareopgraderinger og bagud-kompatibilitet?

FLARM Technologies udsender periodisk forbedrede versioner af algoritmer og kommunikations protokoller.

Alle skal køre den samme version for at systemet kan fungere.

Alle versioner leveres med en udløbsdato.

Et par måneder før udløb, bliver den næste version frigivet.

Du skal kopiere den nye version på FLARM MICRO-SD kortet, eller via IGC-datakabel tilkobling inden udløbsdatoen.

Ved cut-over tid (synkroniseret med GPS ur) alle FLARMs automatisk skifte til den nye version, og alle ikke opdaterede enheder ophører med at fungerer ved FLARM-teknologien, men giver en tydelig meddelelse om dette ved systemopstart.

17. Hvad sker der, hvis der er et stort antal svævefly i området som på en konkurrence?

FLARM har været brugt i World Gliding Championships i snart mange år.

I disse situationer er det muligt at have 40 til 50 glidere (og flere ) inden for kort aftand til hinanden.

FLARM–systemet er designet til at håndtere dette. Klik her for at læse mere om det ...

FLARM!

Den prisbelønnede ”Classic”-FLARM® er videreudviklet til en mere robust og alsidig PowerFLARM®.  ”Classic”-FLARM® produceres ikke længere.

Med forbedret design og øget funktionalitet, er den nye PowerFLARM® inkorporeret med avanceret teknologi, der i høj grad forbedrer din sikkerhed.

Designet ad en ”under panelet”- enhed, PowerFLARM® CORE, fjernes fra udsynet og giver mere plads til den værdifulde FLARM® farve display. Samtidig øger fleksibiliteten i displayet, placering og valg af anvendelsesformer.

For fly, hvor en ”under panelet”- enhed ikke er muligt, er PowerFLARM® Portable tilgængelig. Denne enhed har indbygget farvedisplay samt en drejeknap.

Alle PowerFLARM® enheder er fuldt kompatible med de mere end 25'000 klassiske FLARM® enheder som er i brug i dag (2014).

PowerFLARM® vil således vise og blive set af klassiske FLARM® enheder.

FLARM Technology GmbH har afbrudt produktion og salg af klassiske FLARM® enheder, siden vi lancerede PowerFLARM®. Der er dog kompatible systemer baseret på den klassiske FLARM®. Disse kompatible systemer er anført længere nede på siden. For mere information, kontakt venligst din FLARM® forhandler.

1. Hvad er FLARM?

FLARM (Classic),FLARM Anti kollisioner blev udviklet af svæveflyv-piloter,til svæveflyv-piloter.

Enhed vist til højre er FLARM (Clasic) der kom på markedet i 2004 solgt i over 13.000 solgte enheder.

FLARM advarer FLARM udstyret fly om forestående sammenstød, og oplyser om placeringen af ikke-truende nærliggende FLARM-udrustede
svævefly.

FLARM fungerer kun, hvis begge svævefly har FLARMs. FLARM kender de de enkelte svæveflys karakteristika, og forbliver lydløse, medmindre der er en reel fare. Klik for at læse mere.

”Classic-FLARM”

Kontakt EB-Avionics og diskutere priser, bestilling og levering af dit system.

Til TOP Til TOP Til TOP

Version

Vejl. pris m moms

pr. 12.2014