Covers Flybatteri Grnd-Hand Svavefly FLARM KANARIDA VHF Transponders Antenner Oudie UL Om...

EGENSEVEJ25, 2770 KASTRUP.

Søg på www.eb-avionics.dk

CopyRight© +45 28 12 06 07/+45 33 22 22 99 Alle priser er vejledende udsalgspriser (RRP) m. 25% moms

postdk@eb-avionics.dk CVR-no: DK 40 80 58 34

EB-AVIONICS

Transponder filosofien er, som så meget andet, opstået i den militære verden, hvor der opstod et behov for at kunne identificerer og kende forskel på ”fjentlige”- og ”venlige”-fly, i forbindelse med Radarens udvikling.

I den militære verden benævnes transponder filosofien ”IFF” (Identify Friendly Flight)

Princippet er at en transponder i et fly Svare når den bliver ”Ramt” af et radarsignal.

Formålet med en transponder er at både ATC’en og andre fly via et Radar/radiosignal på  (1030/1090 MHz), gør det muligt at stedbestemme et luftfartøj, dets bevægelse samt en mængde andre informationer, og dermed gøre det muligt at tilsikre at der ikke opstår Air – Air kollisioner.

ATC’en kan med sit radarudstyr ”se” flyene, med meget stor præcision, og identificerer dem fra hinanden.

TRANSPONDERUDSTYR MODES:

Mode "A"

Der ER ingen højde information (mode C), når en radar station aflæser transponderen.

Mode "C"

Denne type transponder sender den 4-cifrede squawk kode, men også den trykhøjde som luftfartøjet er i (Dynamisk tryk).

Mode "S"

Da trafikken er steget meget i gennem årene,, og fordi flere ATC-enheder bruger radarudstyr, er de 4096 squawk kodekombinationer ikke længere er tilstrækkelige til at give forskellige squawks til alle fly.

Udover de informationer som ”Mode-A" og "-C" udsender denne generation af transpondere også identifikation fly, valgte kurs, valgte højde, ... og meget mere. De yderligere oplysninger kan kun afkodes af et ATC-system, der er indrettet til at gøre dette. Mode S står for "selektiv forhør", hvor hver transponder forhørt separat af hver radarstation. I mode-S sender transponderen kun ”når den bliver spurgt”, modsat Mode-A & -S, som sender hvergang en radar signal modtages. Dette betyder mindre radar signaler, og en mindre strømforbrug i flyet.

En radar udsender typisk 170W eller 250W afhængig i hvilken ”Class” den er godkendt i.

ADS-B er et system der tillader dig at sende positionsdata af eget fly til det omgivne lufthavne og / eller at modtage samme signaler fra andre fly i området. Dette skaber en meget omfattende overblik over den aktuelle trafiksituation.

Du kan se, hvad controlleren ser på jorden på sin radarskærm, direkte i flyet.