Krav om ELT?
Luftfartøjer, der opereres i henhold til BL 5-50, skal være udstyret med ELT i overensstemmelse med de krav, der henvises til i BL 5-50. C.
Hvis flyvemaskinen er certificeret til maksimal seks personer eller mindre, skal der være én overlevelses ELT (ELT(S)) eller én PLB, der bæres af piloten eller en anden ombordværende person.
EASA-reglerne:
Private luftfartøjer: Mange private fly skal også have en ELT ombord, især hvis de er registreret til at flyve i henhold til IFR (Instrument Flight Rules) eller hvis de flyver over store vand- eller øde områder.
___________________________________________________________________________________
Definition
ICAO definerer en Emergency locator transmitter (ELT) som udstyr, der udsender karakteristiske signaler på udpegede frekvenser og, afhængigt af applikation, kan aktiveres automatisk ved stød eller aktiveres manuelt. En ELT kan antage en af følgende former:
- Automatisk fast ELT (ELT(AF)) . En automatisk aktiveret ELT, som er permanent knyttet til et fly.
- Automatisk bærbar ELT (ELT(AP)) . En automatisk aktiveret ELT, som er stift fastgjort til et fly, men som let kan fjernes fra flyet. Også kaldet PLB (PersonalLovaterBecon)
- Automatisk deployerbar ELT (ELT(AD)) . En ELT, som er stift fastgjort til et fly, og som automatisk udløses og aktiveres ved sammenstød, og i nogle tilfælde også af hydrostatiske sensorer. Mulighed for manuel implementering er også mulig.
- Overlevelse ELT (ELT(S)). En ELT, som kan fjernes fra et fly, stuvet for at lette brugen i en nødsituation og manuelt aktiveret af overlevende.
Beskrivelse
En passende konfigureret ELT er en integreret komponent i det internationale satellitsystem til eftersøgning og redning (SAR) COSPAS-SARSAT.
Når de aktiveres manuelt - eller automatisk ved nedsænkning i vand eller som et resultat af høje 'g'-kræfter ved stød - transmitterer ELT'er et nødsignal, som kan detekteres af ikke-geostationære satellitter og derefter lokaliseres præcist ved enten eller begge GPS-trilateration og doppler triangulering.
ICAO SARP'er
ICAO Annex 10, bind V kræver, at ELT'er, der transporteres i overensstemmelse med standarderne i bilag 6, del I, II og III, skal fungere på både 406 MHz og 121,5 MHz. Selvom SAR-satellitsystemerne ikke længere er i stand til at bruge 121,5 MHz-signaler, anses denne frekvens for at være nødvendig for at tillade homing.
Alle ELT'er, der er i stand til at sende på 406 MHz, skal kodes i overensstemmelse med ICAO Annex 10 og registreres hos det nationale agentur, der er ansvarligt for at igangsætte Search and Rescue eller et andet udpeget agentur.
I ICAO Annex 6, Del IIA, er der lavet en anbefaling om, at alle flyvemaskiner, der opereres på længere flyvninger over vand, og når de opereres på flyvninger over udpegede landområder, skal være udstyret med en automatisk ELT. Der er en identisk anbefaling med hensyn til visse klasser af helikoptere, når der udføres overvandsoperationer.